"اَلَلَّهُمَّ صَلِّ صَلاَةً كاَمِلَةً ، وَسَلِّمْ سَلاَماً تاَماً عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ الَذِيْ تَنْحَلُّ بِهِ العُقَدُ ، وَتَنْفَرِجُ بِِهِ الكُرَابُ ، وَتُقْضَى بِهِ الحَوَائِجُ ، وَتُنَالُ بِهِ الرَغَائِبُ وَحُسْنُ الخَوَاتِيْمِ ، وَيُسْتَسْقَىْ الغَمَامُ بِوَجْهِهِ الكَرِيْمِ ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ فِى كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَّسٍ بِعَدَدِ كُلِّ مَعْلُومٍ لَكَ" ...PenaKu Merah KertasKu Putih Dan Aku Akan Terus Menulis... "بسم الله الرحمن الرحيم "
Agen
REBUT 5 SEBELUM 5
Secotet Kalam
إِقْـرَاء خـَيْرُ مَا تَجِدْ ، أُكْتـُبْ خَـيْرُ مَا تَقْرَاء ، إِحْفَـظْ خَـيْرُ مَا تَكْتُبْ
\\\ ___( ", )___ ///
Orang Berfikiran TINGGI Gemar Bicara tentang ILMU
Orang Berfikiran SEDERHANA Gemar Bicara tentang PERISTIWA
Orang Berfikiran RENDAH Gemar Bicara tentang ORANG LAIN
Orang Berfikiran CETEK Gemar Bicara tentang DIRI SENDIRI
\\\ ___( ," )___ ///
Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah


Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal.. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal.."

Egypt
MyMalaysia
Meninggalkan Solat Meruntuhkan Agama

Chit Chat


Shoutbox

Free Hit Counters


Jangan Lupa Mengingati Allah

Akhbar Online

Poliandri vs Poligami
Mar 22, 2008

Assalamualaikum warahmatuLlah,

Hari ni aku nak bercerita tentang tak logiknye kalau perempuan kawen lebih dari satu... itulah poliandri lawan kepada poligami. Rata2 aku tgok berdasarkan pengalaman la, ramai perempuan cukup sensitif bile sebut poligami, tak caya kite tggu comment yang bakal aku trima... huhu

Aku dah byk kali dengar orang perempuan cakap "kalau lelaki boleh kawen lebih dr satu kami pun nak kawen lebih dr satu jgk" @ "abang, kalau kawen sorang lagi sayang pun nak kawen lagi, siap 4 orang lagi nak cukupkan 5 suami".


Bile aku dengar je, rasa nak gelak terbahak2 pun ade.. tp takpe la, nak gelak depan2 kesian pulak. adusss!! Susah betol kalau bercakap otak letak kat kepala lutut kan.


Ceritanya mmg tak rasional perempuan bersuami lebih dr satu, perkara ni boleh difikir sebenarnya, tapi nak buat mcm mana kan... terlalu emosi sgt.
Antara logikanye yg terlintas di otak aku kan..


1.Boleh ke si perempuan berlaku adil melayani suami2nya, mcm mana nak bergilir ikut jadual kalau tibe msa bulan mengambang sure la si suami berikutnya hangin.. haha...

Sheikh `Attiya Saqr, bekas ketua Jawatankuasa Fatwa Al Azhar memberi respon berkenaan isu ini. Keadaan biologi wanita tidak memungkinkan wanita mampu mengamalkan sistem perkahwinan ini. Ini dapat dilihat dengan kitaran haid yang perlu dijalani oleh wanita setiap bulan yang mempengaruhi emosinya. Ini akan menghadkan tanggungjawabnya apatah lagi dalam memenuhi keperluan pasangan-pasangannya.

2. Tak kan la kite nak menanam di tempat yang ditanam. Nanti hasilnya milik sapa kan..@
Korang tahu tak head n block yang dekat engin motor tu, dalam block ade piston (omboh). kire utk pergerakan motor la.
Size silinder block ikut ketepatan ukur lilit piston, kalau dah pakai piston size 150 skit takde maknenye nak tukar pakai piston size 125, longgar la... tak jalan motor nanti, rosak engin wooo.. ade faham?? hahaha

Hubungan suami isteri dalam keadaan poliandri juga memungkinkan risiko penyebaran penyakit-penyakit yang membahayakan, seperti Chlamydia Trachomatis dan Gonnorrhea, kesan daripada pembiakan bakteria di organ pembiakan lelaki dan wanita. Dan tanpa sedar, ia turut membawa kematian.

3. Anak pulak akan bertanya "ibu2-ibu bapak sy yang mana satu ae?". Patut ke ade soalan camtu...!!

"Ahli psikologi mengatakan kanak-kanak yang mengalami kesukaran untuk mengenal pasti identiti ibu dan ayahnya akan mengalami kemurungan serta ketidak seimbangan emosi."
so really la mengganggu pembelajaran anak-anak.. so kesan jangka panjangnye..., fikir la ye.

4. Andai kata suami-suami bergaduh mampu ke si isteri meleraikan. Gaduh pulak disebabkan si isteri yg dikongsi ni..

Peranan suami sebagai ketua keluarga akan musnah dan menimbulkan kekacauan dan pergaduhan dalam penentuan tugas serta menunaikan tanggungjawab. Misalannya dalam memberi nafkah, dan menjadi wali kepada anak perempuannya yang ingin berkahwin, kepada siapakah tanggung jawab ini perlu diserahkan?

5. Bile dah bersuami-suami sure lah akhirnya perempuan sensara, akhirnya sudah tentu perkara ini disifatkan sebagai meletakkan wanita di tahap yang paling rendah, iaitu menjadikan mereka sebagai objek memenuhi tuntutan nafsu.
erm setakat itu dulu kot logikanya perempuan tak bleh kawen lebih dari satu, ade sape nak tambah bagitau k...

Dalam kajian DNA yang dilakukan ke atas burung-burung baka Australia yang mempunyai bulu berwarna-warni dan menarik, didapati 90 peratus daripadanya mempunyai gabungan DNA hasil proses mengawan antara seekor burung betina dengan beberapa ekor burung jantan. (Carol Cruzan Morton: The Chronicle 17 Februari 2003).
So sapa nak bulu kaler maler wat la... hahahaha

Hmm moral of the story, ikut je la apa yg telah ditetapkan Allah... Ada hikmahnya yg tersurat dan tersirat. Islam sememangnya cantik dan sistematik serta sesuai utk dipraktik...
So kaum lelaki, ingat surah an-nisa ayat 3.. so hayatilah dan lakukan yang terbaik... wanita tanggungjawab kita.. huuhu

Setakat ini dulu, maaf andai terdapat kata2 yang kurang menyenangkan. just open your mind and think positive. Yang baik itu datang dari Allah dan segala yang kurang itu mengikut kekurangan diri saya, hakikatnya apa yang baik dan kurang baik semuanya dari Allah S.W.T

_WaLlahu Ta'ala 'alam...

Labels:

posted by faQirilallah @ 3/22/2008 06:46:00 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Powered by
ade cerita ttg aku

A.K.A : M.S.Hidayatullah Al-Azhari
Location : Malaya
Pekerjaan : Khadim Masjid Al-Hidayah & Faidu Rahmah
Toriq : Asy-Syaazuliyyah
Status : Ummu Haura' Muhammad
Mood: Penuh rasa ta'zhim ku persembahkan ketika Allah S.W.T Mentajallikan KeindahanNya


Segala Puji BagiMU Ya ALLAH, Yang Pertama.. Tanpa Ada Yang Mengawali, Yang Terakhir.. Tanpa Ada Yang Mengakhiri, Yang Tak Terlihat.. Oleh Pandangan Orang Yang Memandang, Yang Tak Tergambarkan.. Oleh Bayangan Orangg Yang Membayangkan, KAU Ciptakan Makhluk.. Dengan KekuasaanMU, KAU Ciptakan Segala Sesuatu.. Dengan KehendakMU, Segala Puji Ya ALLAH, Yang Memberi Kami Kemampuan.. Untuk Mensyukuri NikmatMu, Yang Membuka Bagi Kami.. Pintu-Pintu Ilmu KeilahianMu, Segala Puji Ya ALLAH, Dengan Segenap Pujian Yang Dikumandangkan.. Para Malaikat.. Dan Sekalian Makhluk Yang Dimuliakan, Segala Puji BagiMU, Atas Nikmat Yang KAU Berikan.. Kepada Kami.. Hamba-HambaMU.. Yang Telah Mendahului.. Mahupun Yang Akan Datang Kemudian, Pujian Kami Aturkan kepada MU.. Sebagai Penghubung Untuk MentaatiMU.. Dan Meminta Ampunan, Sebagai Penyebab Memperoleh Redho.. Pengantar Jalan..Menuju Syurga Segala Puji BagiMU Ya ALLAH, KAU Ciptakan Kami Sebagai Hamba, Dan Sebagai Umat Nabi Muhammad.. KekasihMU. ______________ __________________ _____________________

Previous Post
Archives

HotLink's
Semasa
Club's
Rakyat A.K.A Kerajaan
Blogger's Clan'z


Muaaahh Islam

Komuniti Blogger Azhari

BLOGGER

© 2005 Aboo Haura' Hidayatullah Al-Azhari Blogspot Template by Isnaini Dot Com