"اَلَلَّهُمَّ صَلِّ صَلاَةً كاَمِلَةً ، وَسَلِّمْ سَلاَماً تاَماً عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ الَذِيْ تَنْحَلُّ بِهِ العُقَدُ ، وَتَنْفَرِجُ بِِهِ الكُرَابُ ، وَتُقْضَى بِهِ الحَوَائِجُ ، وَتُنَالُ بِهِ الرَغَائِبُ وَحُسْنُ الخَوَاتِيْمِ ، وَيُسْتَسْقَىْ الغَمَامُ بِوَجْهِهِ الكَرِيْمِ ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ فِى كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَّسٍ بِعَدَدِ كُلِّ مَعْلُومٍ لَكَ" ...PenaKu Merah KertasKu Putih Dan Aku Akan Terus Menulis... "بسم الله الرحمن الرحيم "
Agen
REBUT 5 SEBELUM 5
Secotet Kalam
إِقْـرَاء خـَيْرُ مَا تَجِدْ ، أُكْتـُبْ خَـيْرُ مَا تَقْرَاء ، إِحْفَـظْ خَـيْرُ مَا تَكْتُبْ
\\\ ___( ", )___ ///
Orang Berfikiran TINGGI Gemar Bicara tentang ILMU
Orang Berfikiran SEDERHANA Gemar Bicara tentang PERISTIWA
Orang Berfikiran RENDAH Gemar Bicara tentang ORANG LAIN
Orang Berfikiran CETEK Gemar Bicara tentang DIRI SENDIRI
\\\ ___( ," )___ ///
Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah


Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal.. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal.."

Egypt
MyMalaysia
Meninggalkan Solat Meruntuhkan Agama

Chit Chat


Shoutbox

Free Hit Counters


Jangan Lupa Mengingati Allah

Akhbar Online

Kejadian Siti Hawa Dari Rusuk Kiri Nabi Adam Bukan Cerita Israelliyat...
Mar 23, 2008
AsSalamu 'alaikum wa RahmatuLlah...

Muslimin dan Muslimat Sekalian!

Jika kamu semua mendapat sesuatu maklumat itu janganlah menerimanya terus secara bulat-bulat kerana itu surelah perbuatan itu boleh dikira kurang cerdik la, kajilah dulu. Sebulan dua yang sudah faQir telah menerima satu msg dr YM dan faQir yakin msg itu telah diforward2kan.

Maka tersebar luaslah ia.

Kandungan msg tersebut menyatakan bahawa cerita kejadian Hawa 'alaihassalam dari rusuk kiri adalah israelliyat. Dan setelah dikaji, dakwaan ini adalah salah sama sekali.

Ini kerana ianya terbukti di dalam kitab "Qisosul Quran Wa Durusun Wa 'ibar Waddu'ah" disediakan oleh Muhammed Bayyumi _ Maktabah al-Iman, al-Mansourah, Imam Universiti al-Azhar.

Di dalam kitab tersebut di muka surat 24 menyatakan hujjahnya bahawa:

1. Telah berkata Imam Ibn Kathir : berfirman Allah Ta'ala "(apa yang dikehendaki di awal kejadian Adam 'alaihissalam)" dan kemudian isteri baginda iaitu Hawa 'alaihisalam yang telah dijadikan daripada rusuk kiri sebelah belakang Nabi Adam 'alaihissalam diketika kejadian itu baginda sedang tidur maka apabila tersedar baginda terkejut dan sangat gembira."

2. Telah berkata Imam al-Alusi : "... dan Hawa 'alaihassalam sesungguhnya telah dijadikan daripada Nabi Adam 'alaihissalam yang sebelah kiri."

Begitu juga telah meriwayatkan demikian darpada Ibn Umar dan lainnya.

-Telah meriwatakan dua orang Syeikh ini dengan menyatakan bahawa wanita adalah dijadikan daripada tulang rusuk. (sila rujuk *)

*Riwayat Imam Bukhori_(3331), Kitab al-Anbiya dalam bab "Penciptaan Adam & Zuriatnya".

*Riwayat Imam Muslim_(3583), Kitab Ar-Radho'ah dalam bab "al-wasiah bi al-nisa". Daripada Hadis Abi Hurairah radiyaLlahu 'anhu.

Sebagai tambahan di sini terdapat hadis yang mengatakan bahawa perempuan dijadikan dari tulang rusuk...hadis ini hasil dari research yang dibuat oleh seorang sahabat dari Syibin El-Kom..

حدثنا أبو بكر بن أبى شيبة , حدثنا حسين بن على عن زائدة عن ميسرة عن أبى حازم عن أبى هريرة عن النبى (ص) قال : من كان يؤمن بالله و اليوم الأخير , فإذا شهد أمرا فليتكلم بخير أو يسكت ، واستوصوا بالنساء ، فإن المرأة خلقت من ضلع ، وإن أعوج شئ في الضلع أعلاه ، إن ذهبت تقيمة كسرته و إن تركته لم يزل أعوج ، استوصوا بالنساء خيرا . ( أخرجه الإمام البخاري - مفرقا في حديثين : أخرجه الإمام مسلم في الكتلب الرضاع / باب الوصية بالنساء 2/1090، 1091. كتاب النكاح / باب الوصاة بالنساء 9/ 252، 253

P/S : Sesiapa yang berkemusykilan sila2lah merujuk kitab2 tersebut.. Ada Bran??

Kita ibarat lidi je , ulama2 terdahulu ibarat Gading yang amat bernilai. jadi siapa kita nak melampaui kata mereka...(kama qala Ustaz Azmil (KUIS) tatkala pembentangan isu bid'ah)

Teringat faQir sewaktu di sekolah menengah agama dahulu. Antara Ustaz-Ustaz yang paling dihormati dan raspek,Ada seorang Ustaz ni beliau kalau tak silap antara 8 ke 9 tahun menuntut di Pondok Kroh iaitu Pondok Pak Teh, Beliau telah memberi perumpaan ketika subjek syari'ah bab perkahwinan. Katanya : " Wanita ini dijadikan daripada tulang rusuk kiri yang lembut, jadi mereka ini umpama tulang. Kita kaum lelaki janganlah terlampau keras dengan mereka dikuatiri patah nanti, dan jangan pula terlalu lembut nanti melentik kena ke muka sendiri."
Ada faham ke sahabat2 ??? hahahaa

Disebabkan perumpamaan ini tergerak hati faQir untuk mencari jawapan mengenai dakwaan israelliyat tersebut yang ternyata salah. "la'allas sowab"

Kesimpulannya, bagaimanakah kita dikatakan beriman kepada Allah S.W.T & Baginda Nabi S.A.W sekiranya apa yang datang dari Al-Quran pun kita ragui..

waLlahu 'alam.

Labels:

posted by faQirilallah @ 3/23/2008 05:39:00 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Powered by
ade cerita ttg aku

A.K.A : M.S.Hidayatullah Al-Azhari
Location : Malaya
Pekerjaan : Khadim Masjid Al-Hidayah & Faidu Rahmah
Toriq : Asy-Syaazuliyyah
Status : Ummu Haura' Muhammad
Mood: Penuh rasa ta'zhim ku persembahkan ketika Allah S.W.T Mentajallikan KeindahanNya


Segala Puji BagiMU Ya ALLAH, Yang Pertama.. Tanpa Ada Yang Mengawali, Yang Terakhir.. Tanpa Ada Yang Mengakhiri, Yang Tak Terlihat.. Oleh Pandangan Orang Yang Memandang, Yang Tak Tergambarkan.. Oleh Bayangan Orangg Yang Membayangkan, KAU Ciptakan Makhluk.. Dengan KekuasaanMU, KAU Ciptakan Segala Sesuatu.. Dengan KehendakMU, Segala Puji Ya ALLAH, Yang Memberi Kami Kemampuan.. Untuk Mensyukuri NikmatMu, Yang Membuka Bagi Kami.. Pintu-Pintu Ilmu KeilahianMu, Segala Puji Ya ALLAH, Dengan Segenap Pujian Yang Dikumandangkan.. Para Malaikat.. Dan Sekalian Makhluk Yang Dimuliakan, Segala Puji BagiMU, Atas Nikmat Yang KAU Berikan.. Kepada Kami.. Hamba-HambaMU.. Yang Telah Mendahului.. Mahupun Yang Akan Datang Kemudian, Pujian Kami Aturkan kepada MU.. Sebagai Penghubung Untuk MentaatiMU.. Dan Meminta Ampunan, Sebagai Penyebab Memperoleh Redho.. Pengantar Jalan..Menuju Syurga Segala Puji BagiMU Ya ALLAH, KAU Ciptakan Kami Sebagai Hamba, Dan Sebagai Umat Nabi Muhammad.. KekasihMU. ______________ __________________ _____________________

Previous Post
Archives

HotLink's
Semasa
Club's
Rakyat A.K.A Kerajaan
Blogger's Clan'z


Muaaahh Islam

Komuniti Blogger Azhari

BLOGGER

© 2005 Aboo Haura' Hidayatullah Al-Azhari Blogspot Template by Isnaini Dot Com