"اَلَلَّهُمَّ صَلِّ صَلاَةً كاَمِلَةً ، وَسَلِّمْ سَلاَماً تاَماً عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ الَذِيْ تَنْحَلُّ بِهِ العُقَدُ ، وَتَنْفَرِجُ بِِهِ الكُرَابُ ، وَتُقْضَى بِهِ الحَوَائِجُ ، وَتُنَالُ بِهِ الرَغَائِبُ وَحُسْنُ الخَوَاتِيْمِ ، وَيُسْتَسْقَىْ الغَمَامُ بِوَجْهِهِ الكَرِيْمِ ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ فِى كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَّسٍ بِعَدَدِ كُلِّ مَعْلُومٍ لَكَ" ...PenaKu Merah KertasKu Putih Dan Aku Akan Terus Menulis... "بسم الله الرحمن الرحيم "
Agen
REBUT 5 SEBELUM 5
Secotet Kalam
إِقْـرَاء خـَيْرُ مَا تَجِدْ ، أُكْتـُبْ خَـيْرُ مَا تَقْرَاء ، إِحْفَـظْ خَـيْرُ مَا تَكْتُبْ
\\\ ___( ", )___ ///
Orang Berfikiran TINGGI Gemar Bicara tentang ILMU
Orang Berfikiran SEDERHANA Gemar Bicara tentang PERISTIWA
Orang Berfikiran RENDAH Gemar Bicara tentang ORANG LAIN
Orang Berfikiran CETEK Gemar Bicara tentang DIRI SENDIRI
\\\ ___( ," )___ ///
Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah


Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal.. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal.."

Egypt
MyMalaysia
Meninggalkan Solat Meruntuhkan Agama

Chit Chat


Shoutbox

Free Hit Counters


Jangan Lupa Mengingati Allah

Akhbar Online

Al-Quran is very special
Jun 20, 2008

Assalamu'alaikum warahmatuLlah,

Tahukah sahabat-sahabat bahawa al-Quran ialah Kitab Penawar (asySyifa')?! Iaitu penyembuh bagi segala penyakit-penyakit, samada penyakit Ruhaniah ataupun Jasmaniah. Ini jelas kita lihat didalam al-Quran terdapat banyak sekali ayat-ayat yang boleh kita sebagai umat Islam gunakan untuk menyembuhkan penyakit-penyakit yang ada pada diri kita.

Antara dalil-dalil Naqli mengenai kepenawaran al-Quran terhadap segala penyakit ialah :

  • Firman Allah Ta'ala di dalam surah Yunus :
    Yang Bermaksud:
    "Hai manusia, Sesungguhnya Telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman."
    (Yunus_57)
  • Firman Allah lagi :
    Yang bermaksud :
    "Dan kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian."
    (al-Israa_82)
  • Dan Firman Allah lagi :
    Yang bermaksudnya :
    "Katakanlah: Al Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang mukmin."
    (Fussilat_44)

Bagaimanakah yang dikatakan al-Quran itu penawar segala penyakit?!

Untuk mengetahui jawapan dari persoalan ini, mari sama-sama telusuri cara-cara menyembuhkan segala penyakit dengan al-Quran al-Karim mengikut kaedah yang berbagai-bagai. Antaranya :

  • Kaedah Pertama : Membaca al-quran kesemuanya atau sebahagiannya keatas si pesakit.

    Kaedah ini hukumnya adalah harus, samada pembacaan itu dengan upah (bayaran) ataupun tidak.

    "Bahawasanya para Sahabat –meredholah Allah keatas mereka- mereka membacakan al-Quran keatas pesakit, maka telah sembuhlah ia dengan izin Allah."
    Dan telah tetap juga bahawa mereka mengambil upah (bayaran) dengan kitab Allah tersebut. Dan Nabi s.a.w tidak menegah keatas demikian.

    Daripada Ibnu Abbas –meredholah Allah keatasnya- :
    Adalah daripada Sahabat-Sahabat Nabi s.a.w telah bepergian, mereka telah berlalu dengan air yang pada mereka itu terdapat sengatan (bisa) –atau racun- Lalu mereka telah disindir oleh seorang yang tahu menegenai air (pakar air). Maka dia berkata : adakah dikalangan kamu yang dapat menyembuhkannya? Sesungguhnya air yang ada pada lelaki itu berbisa, (atau beracun). Maka keluar seorang lelaki dari kalangan mereka dan membacakannya Fatihatil Kitab (al-Fatihah) atas hajat (upah), maka sembuh. Dan dia telah datang dengan hajat (ingin upah) kepada sahabat-sahabatnya, maka mereka tidak menyukai demikian, seraya berkata : kamu mengambil keatas kitab Allah sesuatu ganjaran (upah)?! Hingga mereka kembali ke Madinah. Maka mereka berkata : Wahai RasuluLlah, telah mengambil seorang lelaki keatas kitab Allah itu akan ganjaran (upah). Maka berkata RasuluLlah s.a.w : " Sesungguhnya lebih berhak apa yang kamu telah ambil keatasnya Kitab Allah akan ganjaran."

    Hadis- hadis diatas menunjukkan bahawa harus membacakan al-Quran terhadap apa yang racun atau bisa, pesakit, orang yang selalu ditimpa sakit, penyakit tumbuh-tumbuhan dan sebagainya.
  • Kaedah Kedua : Membaca al-Quran beserta hembus atau ludah (tanpa air liur) di tapak tangan dan mengusap ke jasad dengannya.

    Dan kaedah ini juga adalah diharuskan. Samada hembusan demikian untuk diri pembaca tadi ataupun dibuatnya untuk bagi orang lain. Samada untuk pelindungan (penjagaan) daripada segala jenis penyakit ataupun untuk mengubati.

    Daripada 'Aisyah –meredholah Allah keatasnya- katanya :
    Adalah RasuluLlah s.a.w apabila baginda mendiami dikatil baginda (sebelum tidur), Baginda telah menghembus tapak tangan baginda dengan "qulhuwallahu ahad" (Surah al-Ikhlas) dan dengan 2 surah pelindungan (iaitu surah al-Falaq dan an-Nas), kemudian menyapu dengan keduanya pada wajah baginda dan apa yang telah sampai tangan baginda pada tubuh baginda. Telah berkata 'Aisyah : Maka tatkala aku sakit, adalah baginda menyuruh aku bahawa aku berbuat demikian dengannya.

    Disini terdapat perbezaan ulama terhadap perbuatan penghembusan tersebut, walaubagaimanapun perbuatan menghembus menggunakan ayat-ayat al-Quran atas tujuan yang mendatangkan manfaat dan tidak memudharatkan hukumnya adalah harus selagi ianya tidak mengsyirikkan Allah S.W.T. Dan tedapat banyak hadith-hadith sohih berkenaan yang demikian.
  • Kaedah Ketiga : Menulis sebahagian ayat-ayat al-Quran dan menghubungkan keatas siapa-siapa yang hendak berubat dengan al-Quran.

    Maka sesungguhnya telah datang daripada Orang-orang Soleh yang terdahulu, bahawa mereka menulis sebahagian ayat-ayat al-Quran dan zikir-zikir lalu mereka menghubungkannya keatas pesakit dan keatas anak-anak mereka.

    Telah datang hadith daripada 'Abdullah bin Umar. Adalah beliau ini seorang yang cepat faham ketika baligh dan ketika kanak-kanak.
    Perkatan Nabi Muhammad s.a.w :
    "أعوذ بكلمات الله التامات من غضبه وعقابه وشر عباده ، ومن همزات الشياطين ، وأن يحضرون ".
    Dan siapa yang tidak fasih lidah daripada mereka, tuliskannya pada lembaran kemudian hubungkannya (gantung) pada lehernya (iaitu pesakit).
    _(Riwayat Bukhari, Sunan Tarmizi).

    telah diriwayatkan bahawa seorang lelaki telah mengadu kepada al-Imam Asy-Syafi'e akan sakit dalaman, Maka telah ditulis baginya pada kepingan kulit @ perca kain @ kertas tulis :
    ( بسم الله الرحمن الرحيم )_(surah al-Fatihah_1),
    ( فكشفنا عنك عطاءك فبصرك اليوم )_(Surah Qaf_22),
    ( للذين آمنوا هدى وشفاء )_(surah Fusilat_44)
    Maka telah dihubungkan kepada lelaki tersebut keatas dirinya, maka sembuh.
  • Kaedah Keempat : Menulis sebahagian al-Quran (dengan dakwat air) kemudian memandikan dengan air tersebut dan kemudian meminumkannya akan pesakit atau mencurahkan keatas jasadnya. Kaedah ini dinamakan an-Nasyirah ( النشرة )

    Dan adalah umat soleh yang terdahulu, mereka juga beramal dengan kaedah ini.- dan telah datang daripada mereka pada demikian hadith-hadith yang berbilang. Antaranya :

    Telah diriwayatkan bahawa al-Imam Ahmad adalah beliau menulis bagi seorang wanita "apabila menyempitkan keatasnya (wanita) dan keatas anaknya" dibekas (emas atau perak) yang bersih atau sesuatu yang putih :
    " لا إله الله الحليم الكريم ، سبحان الله العرش العظيم "
    ( الحمد الله رب العالمين )_(Surah al-fatihah_2)
    ( كأنهم يوم يرون ما يعودون لم يلبثوا إلا ساعة من نهار بلاغ )_(Surah al-Ahqaf_35)
    ( كأنهم يوم يرونها لم يلبثوا إلا عشية أو ضحاها )_ (Surah an-Nazi'at_46)

    Telah diriwayatkan bahawa sebahagian orang-orang soleh ditimpa kesukaran kencing, maka telah ditulis pada kertas :
    »' Basmalah '
    ( وبست الجبال بسا * فكانت هباء منبثا )_ (Surah al-Waqi'ah_5 & 6)
    ( وحملت الأرض والجبال فدكتا دكة واحدة )_ (Surah al-Haqqah_14)
    (دكا دكا )_ (Surah al-Fajr_21)
    Dan meletakkan keatasnya akan air dan meminumnya, Maka mudah keatasnya (pesakit) akan kencing, dan ditemui sejenis batu kecil (atau temui perbuatan sihir).

    Telah disebutkan al-Imam Alusi bahawa al-Imam al-Qusyairi telah sakit baginya anak, hingga putus asa daripada hidupnya, maka telah melihat Allah Ta'ala dalam tidurnya, maka telah mengadu baginya demikian, Maka berfirman Allah ta'ala baginya : " Himpunkan ayat-ayat asySyifa' (penawar) dan bacakanlahnya (ayat-ayat) keatasnya, atau tuliskanlah ia pada bekas yang terbentang (piring) padanya apa yang sebati dengannya (air), maka beliau telah melakukan. Maka disembuhkannya oleh Allah Ta'ala.

    Dan adalah termasuk pada kaedah ini juga kaedah membaca al-Quran keatas air kemudian diberi minum akan pesakit atau mencurahkan keatasnya.

    Diantara semua kaedah-kaedah ini tidak dapat tidak terdapat pertentangan diantara sebahagian Ulama'. Walaubagaimanapun segala pertentangan dan bangkangan itu telah pun dijawab oleh sebahagian Ulama' yang lain dengan beberapa jawapan yang berdalilkan hadith-hadith yang sohih sanadnya.

    Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam kitab Fath al-Bari menerangkan bahawa Ulama' bersepakat kesemuanya atas harus jampian itu dengan tiga syarat :

    1- Hendaklah jampian itu dengan Kalam Allah Ta'ala, atau dengan nama-namanya atau dengan sifat-sifatnya.
    2- Hendaklah dengan lisan arab atau dengan apa yang diketahui maknanya daripada selainnya.
    3- Hendaklah ber'iktikad (pegangan di dalam hati) akan pengjampi dan yang kena jampi baginya bahawa jampian itu tidak memberi kesan zatnya (jampian) melainkan dengan izin Allah Ta'ala.

    Dan jampian ini jika diikut kesemua syarat-syarat ini, maka ia bukanlah penyembuh atau pengubat pada hakikanya, dan ia merupakan doa dan pengharapan seorang hamba kepada Penciptanya yakni Allah S.W.T. Dan doa adalah ibadah yang besar. Dan ia juga merupakan senjata bagi orang Mu'min.

    Telah bersabda RasuluLlah s.a.w :
    " Wahai hamba-hamba Allah, berubatlah kamu, maka sesungguhnya Allah –'Azza waJalla- tidak meletakkan penyakit kecuali telah diletakkan baginya penawar selain satu penyakit",
    Telah berkata para sahabat : Apakah itu?
    Baginda Sabda " iaitu Tua "
    _(Riwayat Ahmad)

Labels:

posted by faQirilallah @ 6/20/2008 04:04:00 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Powered by
ade cerita ttg aku

A.K.A : M.S.Hidayatullah Al-Azhari
Location : Malaya
Pekerjaan : Khadim Masjid Al-Hidayah & Faidu Rahmah
Toriq : Asy-Syaazuliyyah
Status : Ummu Haura' Muhammad
Mood: Penuh rasa ta'zhim ku persembahkan ketika Allah S.W.T Mentajallikan KeindahanNya


Segala Puji BagiMU Ya ALLAH, Yang Pertama.. Tanpa Ada Yang Mengawali, Yang Terakhir.. Tanpa Ada Yang Mengakhiri, Yang Tak Terlihat.. Oleh Pandangan Orang Yang Memandang, Yang Tak Tergambarkan.. Oleh Bayangan Orangg Yang Membayangkan, KAU Ciptakan Makhluk.. Dengan KekuasaanMU, KAU Ciptakan Segala Sesuatu.. Dengan KehendakMU, Segala Puji Ya ALLAH, Yang Memberi Kami Kemampuan.. Untuk Mensyukuri NikmatMu, Yang Membuka Bagi Kami.. Pintu-Pintu Ilmu KeilahianMu, Segala Puji Ya ALLAH, Dengan Segenap Pujian Yang Dikumandangkan.. Para Malaikat.. Dan Sekalian Makhluk Yang Dimuliakan, Segala Puji BagiMU, Atas Nikmat Yang KAU Berikan.. Kepada Kami.. Hamba-HambaMU.. Yang Telah Mendahului.. Mahupun Yang Akan Datang Kemudian, Pujian Kami Aturkan kepada MU.. Sebagai Penghubung Untuk MentaatiMU.. Dan Meminta Ampunan, Sebagai Penyebab Memperoleh Redho.. Pengantar Jalan..Menuju Syurga Segala Puji BagiMU Ya ALLAH, KAU Ciptakan Kami Sebagai Hamba, Dan Sebagai Umat Nabi Muhammad.. KekasihMU. ______________ __________________ _____________________

Previous Post
Archives

HotLink's
Semasa
Club's
Rakyat A.K.A Kerajaan
Blogger's Clan'z


Muaaahh Islam

Komuniti Blogger Azhari

BLOGGER

© 2005 Aboo Haura' Hidayatullah Al-Azhari Blogspot Template by Isnaini Dot Com